lördag, januari 10, 2009

Brustna hjärtans café

Nu har jag läst ut en till bok, som jag stör mig på, hur dom översatt titeln. Grejen är att hon startar ett café, men att det skulle heta som titeln är ju bara blaha!
Originaltiteln är Good grief, men jag ska inte klaga mer på det.

Lolly Winston är författaren, och detta är hennes debutbok. Den har fått bra kritik, och jag fick den i julklapp.

Det handlar om en tjej som förlorat sin man. Han dog i cancer, men just den delen är inget vi får veta så mycket om. Boken börjar några månader in i Sophies nya liv, ensam.
Vi får följa henne hur hon försöker leva, och förstå att världen fortsätter utan Ethan (hennes man). Man kan inte gå till jobbet i morgonrock, man kan inte slå sönder sitt porslin sent på kvällen, för då ringer grannen polisen. Man kan inte gå bara äta choklad. Det funkar inte.
Men med mycket hjälp så flyttar Sophie, till en annan stad där hon inte känner någon. Sakta men säkert försöker hon göra något åt sitt liv igen.

Jag tycker att det var en bra bok. Det kändes rätt verkligt. Man vill att Sophie ska ta sig i kragen, och göra något, istället för att bara ligga och sova. Men samtidigt så får hon ligga där på den uppblåsbara madrassen, mitt i vardagsrummet.
(Jag är så dålig på förklara varför jag gillar böcker, men analyser är inget för mig)

Iaf, Brustna hjärtans café får4 pluttar av mig.
Värd att läsas!

1 kommentar:

Esbe sa...

Verkar som en bra bok. Skulle kunna tänka mig att P.S I love you är något i samma stil. (Har dock inte läst den.)