onsdag, januari 07, 2009

Defenitly dead

Jag läste ut en ny bok inatt. Kunde inte somna, så då låg jag och läste istället. Det var väl lika bra.

Boken jag läste heter Defenitly dead av Charlaine Harris. Det är en vampyrbok som utspelar sig i Louisiana, Usa.
Den här boken var den sjätte i en serie, som än så länge bara har kommit ut i sju delar. Men det är en ny på g, snart, hoppas jag.

Boken handlar om tjejen Sookie, som är telepatisk och kan läsa andra människors tankar. Däremot kan hon inte läsa vampyrers eller andra övernaturliga skapelsers tankar. För det finns mer än bara vampyrer, varulvar och skiftare är bara några av alla saker som finns i den övernaturliga världen.

Hon har aldrig en lugn stund, denna Sookie. När hon inte jobbar på baren, där hon är servitör, så hjälper hon dom övernaturliga, ibland mot sin vilja. Men hon tycks dra till sig problem.


En rolig serie att läsa, och den första boken har faktiskt kommit ut på svenska nu! Den heter Död tills mörkret faller, eller något liknande. På engelska heter den Deat until dark.
Lättsam, med lättläst språk.
Kul att läsa en annan version på hur vampyrer fungerar med! Eftersom alla har olika versioner av dom.

Boken får av mig 3,5 av 5 prickar.

1 kommentar:

Esbe sa...

Naturligtvis kan du också klara av att ha en sån! Det beror ju på vad du tror dig själv om. Jag kanske inte kommer att lyckas alla månader, eller så gör jag det. Det är i alla fall värt ett försök. Hittills har det gått bra...

Kram på dig!