tisdag, januari 13, 2009

Den sista prärievargen

Den sista prärievargen av Michael Connelly. En polisroman, säger man så? Kanske deckare är mer på sin plats? Jag är inte riktigt säker, vill nog hellre säga polisroman, då den inte känns "deckig" i mina ögon. Inte på samma sätt som Patricia Cornwall gör iallafall.

Här får vi följa Harry Bosch, stenhård polis i Los Angeles. Visserligen, man kanske inte kan vara så mycket annat där borta.
Iallafall, Harrys mamma är död senad länge, hon blev mördad och dumpad i en gränd. Fallet blev aldrig riktigt utrett, och nu, när Harry ofrivilligt fått betald ledighet har tid över så börjar han utreda fallet själv.
Han flyger tvärs över landet för att prata med en av killarna som utredde fallet när det var färskt, och medans han är borta är det någon som mördar hans chef.

Jag har läst en av Connellys böcker tidigare, och tycker inte alls om varken Harry Bosch eller Connellys skrivstil.
Harry är en väldigt arg och arrogant man som jag inte förstår klarar sig så bra som han gör, och lyckas sätta sig på nästan varenda människa i boken!
Jag tänkte att jag skulle ge Connelly en ny chans, och läste faktiskt ut hela boken, men ingen fler bok av denne mannen säger ju jag.
Men det finns ju många där ute som gillar honom, för han är ju rätt stor författare, men han faller inte mig i smaken.

Boken får 2 av 5 pluttar.

1 kommentar:

Jenny sa...

Hej!
Hittade din blogg när jag spanade runt efter quilt bloggare - jag vill berätta om en webbutik som har massor med quilttyg till riktigt bra pris - vi har även en tävling som startat idag!
Kolla in
http://www.killebergstygbod.se